41 Comments

  1. Pavle, skvěle napsáno, jako téměř všechny tvé články. Díky za doporučení některých aplikací, které jsem neznal, i když například na „úkoly“ používám Wunderlist. Pracovat ve firmě je pro někoho lepší, jistota pravidelné výplaty je jistě jeden z důvodů, proč tam zůstávat. Ale to, že můžeme pracovat kdy chceme a stejně tak si udělat volno, když ostatní sedí v kanclu, je jedna z výhod, proč být na volné noze. Vidím, že jsi také ročník 1977 jako já a názory a priority máš podobné, proto se budu těšit za rok na další report po 3 letech :)

  2. Jan Pavlik

    Super clanok, Mightytext nie je potrebny pri iPhone, sms a imessages chodia automaticky do Macbooku a ide na ne odpisovat, dokonca aj dvihat telefonaty, ktore zvonia na iPhone :-)

  3. Super Pavle,
    sám vím, jak je přechod na volnou nohu těžký. K doporučením bych přidal:
    – Do platebních dohod si dejte nejpozdější datum platby za svou práci; typicky když se vyrábí nový web / dělá redesign a mám „ručit“ za onpage SEO, tak mám „hotovo“ až se spuštěním webu, to ale závisí na webdeveloperovi.
    – Bez zaplacené zálohy nezačínejte pracovat.
    A to mailování souhrnů telefonátů / dohod je velmi rozumné. Já to dělám většinou k financím a to si nechám potvrdit.

  4. Lela

    Super prehledny clanek. Jen mi tu chybi, jak prichazeji novi klienti nebo jak je nachazite. Pro zacinajici volnonohare je toto otazka zivota a smrti. Plus ctu jak jsou IT experti super uspesni, ale co ten zbytek-a holky?

  5. starej vlk

    Díky za podnětný článek, freelancing mám jako „záložní“ variantu do budoucna… 😉

    ad Mentoring: K p. Hasalíkovi na FB jsem přihlášený teprve nedávno, delší dobu ale chodím na eshopářský Webtrh a občas se tan strhne také pěkná nadílka podnětných názorů (teď myslím přímo oblast podnikání a věci kolem)

    • Pavel Ungr

      Spoustu konkrétních případů mě napadá. Umět dříve a lépe říkat ne, nenechat se ukecávat k nereálným termínům a mnohem více automatizovat a outsourcovat.

      • Franta

        Umění rozpoznat, kdy už říci ne souvisí s využíváním 30% rezervy. :) u nas ji většinou spolkne urgentní práce pro stálé klienty. :) nejtěžší je asi ustát dobu, kdy se rozšiřuje o nového kolegu, který má za úkol ulevit od rutinní práce a zároveň neztratit svojí efektivitu. Díky za pěkný článek. Plavu v tom už 9 let a rozhodně nemam recept na pohodový život.

  6. Robin

    Díky za skvělé podněty.

    Mám malou prosbu – nemáte někdo zkušenosti s jiným mobilním LTE WiFi routerem? Bohužel ten od Samsungu je již neprodejný a rád bych si něco podobně kvalitního zakoupil. Díky moc.

  7. Misha

    Skoda, ze sis to mentorovani o agenturach neodpustil. Trochu jsi to tim zprznil. 1) Na zaklade zkusenosti z jedne agentury nemuzes vseobecne soudit vsechny. Ja vim, svadi to, ale to je presne ten nedostatek profesionalniho a objektivniho usudku. 2) Pokud si to ja vybavuji dobre, tvuj odchod a znacna doba pusobeni v agenture nebyla laskyplna a se svymi kolegy jsi mel vztahy nijake.

    • RO

      Podle mě je postřeh k online agenturám velice trefný. (v jedné jsem pracoval a s cca pěti jsem v posledních pěti letech spolupracoval)

      Ze všech ti nejlepší lidi odcházeli, v tom lepším případě po tom, kdy stihli předat část know how juniorům.

  8. Vynikající článek. Znovu jsem si aktivoval některé aplikace, které jsi ve článku zmínil a zaplatil si Boomerang.

    K užitečným nástrojům bych za sebe rád doporučil SaneBox.com. Automaticky třídí e-maily do složek Doručená pošta, SaneLater (co počká) a SaneNews (newslettery). Mívám hodně doručené pošty a tento nástroj to inteligentně zpřehledňuje.

    Co se naší skupiny na Facebooku týče, tak kvalitu příspěvků přímo ovlivňují jednotliví členové. Sám se snažím skupinu rozvíjet a kvalitu ovlivňovat, ale ne vždy se daří. Třeba tomu pomůže chystaný nový web. Zkusím téma také nadhodit v Ambasadorech, což je naše speciální skupina. Když to nepomůže, vyvolám diskusi přímo se členy velké skupiny.

  9. „… Umím říkat, že mám čas až za 2 – 3 měsíce.“

    Jak říct klientovi, že mám čas až za 2 měsíce, aniž by on v tu ránu nezačal shánět jiného dodavatele?

    • Pavel Ungr

      To je nutné riziko. Buď chce vás a počká si nebo mu slíbíte něco co nemůžete splnit nebo se dostanete do vážných problémů s jinými klienty. Jediné řešení je to outsourcovat.

      • René – dělám to podobně, holt je mnohdy pro klienta výhodnější, když se dohodne s někým jiným, než s vámi. Třeba před dvěma týdny se mě pán ptal, zda bych si sám sebe vybral (měl jsem čas v půlce března). Řekl jsem mu, že ne, protože je to prostě dlouho. Jako konzultant v téhle situaci můžete alespoň pomoci tím, že doporučíte opravdu schopného kolegu, aby klient nesedl na lep nějakému SEO kouzelníkovi :-)

      • Takže vlastně jde jen o to „umění říct“ klientovi, že teď zrovna na něj nemám čas. A s tím já problém nemám :)

        Většinou to dopadá tak, jak píše Martin níže – vyjádřím svou hlubokou lítost nad nedostatkem času a doporučím někoho jiného.

        S outsourcingem mám prozatím nevalné zkušenosti, je tam celkem dost úskalí (musí být absolutní spoleh, co největší samostatnost, co nejnižší časová režije z mé strany). Holt, ještě jsem nenašel „toho pravého“ outsourcera :)

    • Správně by měl člověk postupně zdražovat a odrazovat zákazníky cenou. Pokud jsem dlouhodobě vytížený = zdražit. Zákazníky neodmítat, ale regulovat cenou. Chcete to teď hned? Budu muset posunout pár projektů a bude to za XY Kč (v ceně zohledním aktuální vytížení).

      • Jo, to se mi zdá jako celkem dobrá varianta. Akorát si člověk musí dát pozor, aby mu ty zakázky s „rychlostní přirážkou“ nepřerostly přes hlavu a ty „standardní“ pak kvůli tomu netrpěly. (Asi nechceme ztratit dlouhodobého klienta kvůli nějakým „rychlovkám“, i když velmi lukrativním.)

  10. Martin A.

    Subjektivne nesouhlasim s vice vecmi
    (napr. ze by se na maily muselo odpovidat takto rychle nebo ze nestaci zamitnout hovor nebo ze Google ma byt jednu dobrou aplikaci, …)

    ale tohle snad nesedi celkem objektivne:

    Kdykoliv se na to můžu vykašlat a nechat se znovu zaměstnat. Neudělám to, ale můžu. A ten pocit, že můžu, je úžasný.

    – Myslim si, ze zamestnanec muze ukoncit pracovni pomer snadneji a rychleji nez seriozni podnikatel seriozne ukoncit podnikani.

    • Pavel Ungr

      Martine, neříkám, že se to MUSÍ, jen že já to tak dělám a považuju to za správné. Jak jsem psal na začátku, tohle není obecně platné. Pro mé potřeby coby SEO kozultanta jsou Google Apps to nejlepší co znám. Odpovídat rychle na poptávky je normálníé obchodní standard. Možná to někomu nepřijde důležité, mě ano.
      Zaměstnanec má výpovědní lhůtu zpravidla 2 – 3 měsíce, já když se dnes rozhodnu, tak mohu od pondělí nastoupit v jiném zaměstnání.

  11. Vašek Petřík

    Zajímavý článek. Ovšem název článku bohužel úplně neodpovídá obsahu.
    Sám bych například ocenil o něco více toho, co Vám to dalo, ale i to, co Vám to vzalo. O tom, co Vám to vzalo jste se bohužel moc nezmínil.
    Děkuji za případné doplnění či další článek.

    Jinak článek povedený.

  12. Většina článků tohoto typu (X let na volné noze) mi přijde až na pár výjimek „na stejné brdo“, ale tento se opravdu povedl, díky hlavně za ten výpis nástrojů! Jen se mi zdá, že se víc rozepisuješ o tipech a radách pro ostatní/potenciální freelancery, než že bys zhodnocoval své první dva roky. Což není vůbec na škodu, jen je to podle mě dle titulku trochu zavádějící. :-)

    Za pár měsíců budu mít 5 let volnožoství, tak snad taky něco připravím. :-)

    Jinak díky za veškerou spolupráci a ať Ti další roky šlapou ještě lépe!

  13. Ad nástroje:
    – Pro screenshoty a jejich úpravy používám http://www.screenpresso.com a jsem nadmíru spokojen i s free verzí (a to už jsem těch nástrojů taky pár vyzkoušel
    – Díky za tip na MailBird – vypadá to, že předčí (hl. těmi integracemi) eMClient, kterého používám teď

  14. Moc pěkný report. Loni jsem měl možnost vidět. Z toho mála co jsem viděl jsem byl rád, že nejsem v pozici majitele webu, kterému se o toto stará agentura. Sice jsem viděl jen málo a mým pohledem. Ale …

  15. Dana Nováková

    Díky za pěkný a souhrnný článek, a zajímavé tipy na nástroje. Mě zatím stačí na správu mých několika emailových stránek a kalendáře/úkolů Thunderbird. I když některé tipy mne velmi zaujaly.
    A jako navigaci preferuju Mapfactor Navigator, je zdarma a offline :-). Ale to je věc názoru.

    Nejsem čistě SEařka, ale spíš „digital marketer“, protože toho mám na starosti mnohem víc, což je někdy příjemné kvůli rozmanitosti, někdy méně, protože těžko se dá vše stíhat opravdu do hloubky a já ráda dělám věci kvalitně. Nejsem sice freelancer jako vy, ale protože pracuji na DPČ (z důvodu malých dětí), mám s vámi společné to, že i já mohu pracovat kdy si určím a kde si určím. Někdy je to výhodou (prázdniny atd.), někdy je to pochopitelně nevýhoda (dohánění po večerech, o víkendu atd.). Nedovedu si ale představit, že bych někde seděla 8 hodin denně/5 dní v týdnu. Při mých ostatních povinnostech a nemocnosti dětí je možnost pracovat z domova nutností. Ještě že jsou v dnešní době obory, díky kterým je to možné :-). Dobrá organizace času, spolehlivost a vysoká kvalita je ale nutností. :-) Přeji mnoho úspěchů do budoucna.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *