Živnostenské oprávnění mám od 13. července 2013. Na volné noze jsem od 13. prosince 2013, oficiálně od 1.1.2014. Tenhle článek píšu rok, nyní po 2 letech si dokážu lépe představit výhody i nevýhody freelancingu. A možná i proto si nedokážu představit nabídku zaměstnání, která by mne přesvědčila k tomu, vrátit se zpět do zaměstnání. Což rozhodně neznamená, že to bylo jednoduché, že to bylo bez chyb a že to je dobré pro každého a každému to bude fungovat podobně jako mě. Freelancing je stav mysli. A je to přístup k práci, který se k některým profesím a oborům hodí více, k některým méně a pro některé je zcela nepoužitelný. Sepsal jsem svůj příběh, který není obecně platný, ale rady z něj mohou čerpat zejména lidé, co pracují s internetem, a nejvíce asi v online marketingu.
Zpátky do minulosti – proč jsem se rozhodl odejít ze zaměstnání
V zaměstnání většinou zůstáváte, když máte pokryty alespoň 2 z těchto věcí:
- Smysluplná práce
- Dobrý tým
- Adekvátní (nejen) finanční ohodnocení
Podobně to bylo i u mě. Odešel jsem v ten moment, kdy mi zůstala jen jediná věc, a tou byli skvělí kolegové. Ale protože jsem konzervativní, loajální a bojím se nejistoty, tak jsem dlouho nechtěl odejít. Rozhodl jsem se ve chvíli, kdy jsem si přivýdělky po večerech vydělal 2x tolik než v zaměstnání.
Povídal jsem si poté s hodně lidmi, co byli na volné noze, nebo měli firmu, abych se dokázal rozhodnout. Takže mé velké díky patří zejména Honzovi Tichému a Martinu Matějkovi, za to, že mi pomohli se dobře rozhodnout. Na LIMu 2013 pak mé rozhodnutí uzrálo. V září 2013 se mi narodila moje dcera Eliška a já dal výpověď ve svém zaměstnání.
Proč mi to vyšlo?
Částečně určitě proto, že jsem člověk, který má rád jistotu a kontrolu nad tím, co dělá. Rád řeknu, co vše jsem dělal, než jsem se rozhodl odejít na volnou nohu (ale ne proto, abych mohl odejít na volnou nohu):
- Jsem humanitně vzdělaný, přesto jsem začínal s tvorbou webů a prací na zákaznické podpoře v Et neteře (tehdy se ještě psala odděleně a ne jako dnes Etnetera) – to mi dnes pomáhá více rozumět technickému pozadí webů.
- Jsem důsledný, líný, kritický, zodpovědný a asi i trochu egoistický:-).
- Pracoval jsem v tom samém oboru, v kterém jsem podnikal, a od zaměstnavatele jsem získal písemné povolení, že mohu mít své klienty bokem.
- Protože jsem extrovertní, tak jsem o odborných tématech psal jak na soukromém, tak firemním blogu.
- Když byla možnost, zkoušel jsem přednášet a učil jsem se přednášet.
- Měl jsem možnost leccos pochytit i od kolegů z jiných oborů (UX, webová analytika, PPC).
- Naučil jsem ledacos o obchodování, proklientském přístupu, projektovém řízení i práci v týmu.
- Získal jsem zkušenosti s velkými korporacemi i menšími klienty, se skvělými klienty i s klienty typu “osina v zadku”, s klienty, kterým bylo vše jedno, i s těmi, kteří si kontrolovali každé ťuknutí do klávesnice.
Díky tomu všemu jsem získal unikátní sumu zkušeností z humanitních, společenských i technických věd, kombinace “soft skills” a “hard skills” z mnoha oborů, z různých týmů a od různých klientů. Bez těchto zkušeností bych dnes byl úplně někde jinde a nejspíš byste mne neznali, ani byste tento příběh nečetli. Těch 5 let v agenturách bylo velmi důležitých.
I díky tomu si mě vybírají klienti. Protože mě znají, znají mou práci a na základě obsáhlého portfolia různých typů klientů mi důvěřuji, že zvládnu i jejich projekt. Díky mé otevřenosti a tomu, že publikuji své know-how si mě vybírají ti klienti, kterým sedí má povaha a i můj způsob práce.
Proto jsem přesvědčen, že práce v agentuře poskytuje unikátní přípravu pro práci na volné noze, ale jen pro ty, kteří jsou ochotní dělat něco navíc. Je zde třeba vyjádřit veliké poděkování lidem z Ataxa a H1.cz, že mi tuto úžasnou zkušenost poskytli.
Skvělé investice na první rok na volné noze
Měl jsem obrovské štěstí, můj první rok jsem prožil s kamarády v Markeťákově, od kterých jsem se mohl hodně naučit. Takže hlavní dík za rady na volné noze určitě patří Martinu Matějkovi, Honzovi Kvasničkovi, Péťe Větrovské i Lukáši Pítrovi. I když jsem některé rady odmítl a hodně věcí si dělal po svém, některé tipy byly opravdu dobré a bez nich bych se v určitých situacích motal asi ještě dnes.
Mentoring
Rada první – najděte si lidi, co mají zkušenosti s podnikáním, a požádejte je o radu. Pokud takové lidi neznáte natolik, abyste je o rady mohli žádat, tak zkuste internet. V online prostředí určitě doporučuji 2 místa:
- Portál Na volné noze Roberta Vlacha – katalog živnostníků a zejména inspirativní akce a články.
- Facebook skupina Radima Hasalíka Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností. Ovšem počítejte, že tam je kvalita proměnlivá, někdy větší, někdy menší a někdy je to hodně špatné, ale jako inspirace a výměna zkušeností to může být pro začátečníky na volné noze přínosné.
Automatizace
Rada druhá – automatizujte a to, co vás nebaví nebo vám nejde, poptávejte jinde:
- Fakturace – pro freelancery jednoznačně Fakturoid.
- Účetnictví a daně – jsem spokojený klient brněnské firmy Siplex. Mají plnou moc a krom zasílání podkladů a placení daní nic nemusím řešit. Díky spolupráci s nimi jsem některé účetní chyby vychytali hned na začátku.
- Právo – počítejte s tím, že dříve nebo později budete potřebovat nějaké konzultace – ať už na řešení neplatičů, tvorbu smluv nebo na jiné drobné konzultace. Tak jako tak, když máte svého právníka, cítíte se klidnější a nemusíte se těmto věcem věnovat.
Nástroje
Rada třetí – používejte nástroje, které vám usnadní práci. Já jich používám hodně, ale zmíním jen ty nespecifické pro můj obor (SEO nástroje a odborné nástroje které používám k práci záměrně vynechávám):
- Google Apps – ultimativní sada skvělých služeb (Gmail, Google Docs, Google kalendář) s podporou cloudu a mobilních verzí pro mobily a tablety. Těch pár stovek ročně se vám vrátí.
- Mailbird – i když užívání Gmailu miluju, někdy potřebuju i klasického softwarového pošťáka. Pro cesty vlakem nebo na místech, kde je horší signál, neocenitelné. Zatím nejlepší, co jsem našel, je Mailbird. Pro více než 3 účty placený. Ale má super integraci Sunrise kalendáře, Evernote, Todoistu, Asány a dalších.
- Boomerang – služba, která vám vrátí e-mail do Doručené pošty, pokud za několik určených dní vám příjemce neodpoví. Na e-maily klientům dávám čas týden, ostatním méně.
- Sidekick – u některých typů e-mailů se vám může hodit vědět, jestli e-mail adresát četl, tahle aplikaci od Hubspotu vám to umožní a funguje jako rozšíření Gmailu. 200 dotazů na přečtení měsíčně je zdarma, což mi bohatě vystačí.
- Evernote – dlouho jsem si hledal k Evernote cestu, ale super nadupané praktické funkce mě přesvědčily. Ukládání screenshotů a jejich komentování, sdílení, chat, mobilní verze a super rozpoznávání a ukládání vizitek včetně propojení s LinkedIn. Teď už si to bez Evernote nedokážu představit. Slouží mi jako moje databáze znalostí a zálohy některých webů.
- Kalendář – je pro mě alfa i omega veškerého plánování. Plánuji si přes něj i volný čas a hlídání dcerky. Samozřejmě používám Google kalendář, ale organizuju si všechny kalendáře (nejen Googlí) pomocí Sunrise Calendar. Je hezčí, má zajímavé funkce a umí více kalendářů nejen Google. Pro Android je super Business Calendar.
- Snagit – je pro mě zásadní mít dobré a pokročilé screenshoty. I dkyž placená aplikace pro moje analýzy a slidy k nezaplacení. Verze zdarma je Jing.
- Cloud – snažím se vše mít v cloudu a synchronizované. Takže je jedno jestli mám v ruce mobil, tablet, notebook nebo můj desktop. Všude mám stejné nastavení stejné verze souborů a stejný obsah. Řeším to pomocí kombinace Dropboxu (zajímavé funkce a standard v cloudové synchronizaci) a Copy (hodně prostoru zadarmo) a zbytek adresářové struktury pomocí BitTorrent Sync. BitTorrent Sync kromě Dropboxu a Copy používám proto, že dokáží výběrové synchronizovat jakýkoliv adresář s cílovým zařízením. Copy ani Dropbox to neumí, kdyby to uměl, rád si zaplatím premium verzi.
- Mighty Text – služba, která vám umožní číst a posílat SMS z počítače a zobrazovat upozornění z mobilu na počítači (počítačích) nebo tabletu.
- BaseCamp – služba, která umožňuje přehledné a snadno použitelnou komunikaci více lidí na projektu. Konkurenčních služeb existuje více, mají více funkcí, ale žádná není tak jednoduše použitelná a tak hezká. Neměnil bych.
- Todoist – skvělá webová i mobilní aplikace pro správu úkolů. Umí upozornění, projekty, štítky a vyhovuje mi asi nejlépe.
- Toggl – standard v měření času na projektu. Týmový, multiplatformní i mobilní. Nic lepšího neexistuje.
- Up Next – když už mám Google kalendář, potřebuji výstup přehledně zobrazit na mobilním zařízení. Standardní widgety mi nevyhovují, proto používám zobrazení v agendě u tohoto widgetu.
- Auto SMS – aplikace na automatické odpovědi na nepřijaté hovory, když nemůžete přijmout hovor – máte schůzku, školíte, řídíte atp.
- Sygic – Google navigace je fajn, ale trpím vrozenou nedůvěrou k Open Source. Navíc navigace Sygic mě nikdy nezklamala. A navigaci potřebujete, abyste vždy našli rychle co potřebujete bez hloupých dotazů a telefonátů s klientem. Super pro pěší chůzi i do auta.
- Liftago – jezdit po Praze autem, zejména do centra, je pro mě nepohodlné. Proto často za klienty jezdím taxíkem a nejlepší aplikace je Liftago. Minimálně pro Prahu a Brno. Pro ostatní města se mi vyplatilo City Taxi.
- Účet u Student Agency, Leo Express a ČD – ačkoliv auto mám a jezdím jím, jsou místa, kde jezdit autem nedává jak časově, tak finančně smysl. Typicky cesty do Ostravy. Tam jezdím vlakem (business třídou) – doporučuji Leo Express (funguje vám narozdíl od RegioJetu Wi-Fi a je lepší občerstvení a služby než v Pendolinu). V business třídě máte klid, zásuvku i stoleček a můžete pak ty hodiny efektivně využít na čtení, vyřizování e-mailů nebo jinou práci. A když máte aktivní účty u těchto dopravců, můžete jednoduše přes web nebo mobilní aplikace si rezervovat místo, nebo ho naopak zrušit.
- Mobilní LTE WiFi router – pokud často chodíte na schůzky s klientem nebo školit, přednášet či dělat workshopy, tak se vám občas stane, že klient nemá WiFi, a vy se potřebujete snadno připojit. A vy jste ten, který musí být připraven. Používám Samsung mobile hotspot (vytvoří wifi sít až pro 10 zařízení, je hodně malý a baterie vydrží až 8 hodin.
- Neomezené tarify – používejte neomezený tarify, počítejte s tím, že budete volat hlavně vy, protože prozvánění klienta je Chucpe.
- Spolehlivá zařízení – zařízení na které se můžete spolehnout. Není to notebook za 15 000 ani mobil za 3 000. Proto používám mobil Nexus (momentálně verzi 6P) a notebook Lenovo Yoga 2 Pro.
- Kupte si externí nabíječku na mobil/tablet. Určitě se dostanete do situace, kdy si mobil vybijete a potřebujete si ho nabít.
- Foursquare a Zomato – nepatříte mezi foodies a neznáte dobré restaurace pro všechny typy klientů na schůzku čí polopracovní snídani, oběd nebo večeři? Vytvořte si účet na Foursquare a Zomato hledejte místa s vysokým hodnocením a dobrými referencemi.
Na co si dát pozor
Několikrát jsem si nedal pozor a naletěl jsem. Nenaleťte i vy. Co jsem dělal špatně a teď už se snažím nedělat?
- Na každý klientský e-mail odpovídejte maximálně do příštího pracovního dne. Určitě si nechcete vytvořit image takových lidí, na které se nadá spolehnout. Když drhne e-mailová komunikace, jak může vypadat běžná spolupráce?
- Pokud klient neodpovídá, citlivě ho upozorňujte, pokud to nepomáhá, klidně volejte.
- Na vše, na čem jste se s klientem dohodli – i osobně nebo telefonicky – pošlete e-mail a chtějte potvrzení. Posílejte i písemné zápisy ze schůzek.
- Jakoukoliv schůzku si hned zapište do kalendáře, nestane se vám, že na jeden termín budete mít více schůzek nebo naplánovanou práci. Pište si i místo – pokud schůzku nemáte v kanceláři, připočítejte i čas na cestu tam a zpátky.
- U klientů, se kterými jste ještě nespolupracovali, chtějte zálohy – minimálně 30%, ale klidně i 50% nebo 100%.
- Každou domluvenou spolupráci shrňte do e-mailu klientovi – co se bude dělat, jaký bude výstup, kolik to bude stát a kdy to bude hotové – vyhnete se nepříjemným překvapením.
- Počítejte s tím, že nikdy nebudete pracovat 8 aktivních pracovních hodin denně, 5 nebo 6 hodin je reálnějších.
- Při plánování času na práci si tam přidejte nefakturovatelných 30% jako rezervu. Vždy se může něco pokazit. A když ji nevyužijete, máte volněji nebo se můžete vrhnout na další práci a odevzdat ji dřív.
- Schůzky si snažte domlouvat u vás v kanceláři, ušetříte čas za cestu tam a zpátky.
- Neplánujte si práci na ráno po večeru, kdy jdete na nějaký večerní program.
- Pokud si plánujte schůzku u klienta, počítejte s časem na přesun tam a zpět. Typicky hodinová schůzka na Zličíně vám zabere cca 3 hodiny času, pokud máte kancelář v centru Prahy.
- Nezapomínejte na fakturaci veškerého klientského času. To je jakákoliv práce, kterou byste nedělali, pokud byste klienta neměli. Tedy klientský čas je i cesta za klientem.
- Někdy je lepší dát klientovi něco zdarma nebo navíc, než řešit nespokojeného klienta.
- Pokud se vám klient neozývá, ozvěte se vy.
- Odpovídat a pracovat po večerech a o víkendu vás může odlišit, což neznamená, že by se z toho měl stát standard.
- Nezapomínejte odpočívat. Skvělý odborník, který spí 3 hodiny denně bude brzy zkolabovaný skvělý odborník. Sportujte, choďte do kina, jezděte na víkendy a dovolenou.
- Odkládejte si na daně a šetřete si. Měli byste mít našetřeno tolik, abyste v případě problémů dokázali vyžít 3 – 6 měsíců bez zakázek. Čas od času provádějte audit vašich nákladů (používám aplikaci Wallet) – měli byst vědět, za co utrácíte, jestli to nelze zoptimalizovat. Musíte vědět, kolik jsou vaše pravidelné i nepravidelné měsíční náklady a musíte mít jistotu, že vyděláte víc. Pokud tu jistotu nemáte, musíte náklady ořezávat. Pozor na všechny ty super aplikace za pár dolarů měsíčně. Dohromady mohou dát třeba 50 dolarů měsíčně a to už něco k těm všem ostatním nákladům znamená.
- Nezapomínejte se vzdělávat. U mě je to až 50% času.
- Nic netrvá věčně, myslete na zadní vrátka a zkuste mít alespoň malý pasivní příjem.
- Plánujte si, čeho chcete dosáhnout následující rok/půlrok.
- Snažte se nebýt kovářovou kobylou. Pokud děláte weby, váš web by neměl vypadat jako před 10 lety. Vaše práce, i neklientská, je vaší vizitkou.
- Na formě záleží. Záleží na tom, jaké odevzdáváte výstupy, jak vypadá váš profil na sociálních sítích a jaké máte vizitky a web.
Jaké byly ty 2 roky?
Hektické. Jako freelancer nesmíte nic nechat usnout, vše musíte řešit sami. První rok byl v pohodě a mohl by vás ukolébat. Druhý rok se zvedají všechny náklady, zejména daňové a je to určitém ujasnění a uklidnění příjmů a nákladů. Já jsem se druhý rok pustil krom klientské práce a školení do spousty nových aktivit (v kterých budu pokračovat):
- Organizuji pravidelné neformální setkávání nejen SEO konzultantů SEOloger, o které je stále velký zájem.
- Posílám pravidelné shrnutí 5 nejzajímavějších odkazů z online marketingu ve svém newsletteru.
- S Honzou Kvasničkou jsme zorganizovali úspěšné turné kurzů SEO a UX – SEOUX.cz po velkých městech v České republice.
- Spustil jsme web se změnami aktualizací vyhledávačů.
Naučil jsem se mnohem lépe poptávky odmítat a lépe si udržovat finanční zálohu. Umím říkat, že mám čas až za 2 – 3 měsíce.
Co z toho mám?
Tak teď už víte, co je dobré dělat, co nedělat a na co si dát pozor. Už rok a půl podnikám na volné noze. Co z toho tedy mám?
Více času
Ačkoliv stále nemám tolik volného času, který bych chtěl, je to výrazně lepší. Momentálně pracuji zhruba 4 dny týdně. 2 půldny se naplno věnují své dceři. Jezdíme na výlety, sleduju hodně seriály, chodím do kina, na pohanské akce a jezdím na konference. Mnohem více než jsem mohl v zaměstnání. Práci si můžu plánovat, a když se mi chce, tak se prostě zvednu a nepracuju. Zadanou práci ale musím vždy odpracovat. Někdy ale po nocích nebo o víkendu. Ale je to mé svobodné rozhodnutí, které činím jen a jen já.
Více svobody
Rozhoduju sám, co mohu a co nemohu říkat veřejně. Sám si vybírám klienty, pro které chci pracovat. Kdykoliv můžu změnit styl své práce nebo výstupu. Kdykoliv můžu změnit nástroje ke své práci. Kdykoliv se na to můžu vykašlat a nechat se znovu zaměstnat. Neudělám to, ale můžu. A ten pocit, že můžu, je úžasný.
Více peněz
Ano, mám více peněz a pocit finanční svobody mě naplňuje. Nemusím šetřit, abych si koupil nový mobil, abych jel na víkend s rodinou, ani abych si koupil vstupné na Marketing Festival a nemusím se nikoho doprošovat. Pořád nemám dost peněz, abych si kdykoliv mohl koupit nový byt v Praze, ale mám jich dost, abych se necítil příliš omezený.
Doporučení pro firmy: Co udělat, aby lidé neodcházeli na volnou nohu?
Moje rozhodnutí odejít z H1.cz bylo to nejtěžší pracovní rozhodnutí, hned po rozhodnutí odstěhovat se na slepo do Prahy. Přesto jsem odešel z týmu, který byl skvělý, a opustil jsem lidi, se kterými jsem se cítil dobře. Nebyl jsem první, ani poslední, a H1.cz nebyla jediná agentura, který trpí tak velkou fluktuací lidí. Je to problém většiny velkých agentur v ČR.
Určitě to není jednoduché. Senior chce víc peněz, jinou práci a odlišný přístup. Přesto jeho zkušenosti jsou mnohem cennější a to, co junioři dělají půl dne, může mít senior za 30 minut. Ale možná je to pravda, že agentury budou plné zaškolených juniorů a specialisté tam dlouho nevydrží. Specializace a odbornost se bude držet u nezávislých specialistů na volné noze a v malých specializovaných firmách.
V zásadě vidím tyto cesty:
- Agentury najdou cestu, jak si udržet seniory – dají jím více peněz a více prostoru.
- Agentury budou seniory zaměstnávat, ale ti zároveň budou pracovat i pro své klienty.
- Agentury si budou seniory externě najímat na jednorázové speciální úkoly.
- Klienti si budou agentury najímat na exekutivu a běžnou práci, která nevyžaduje běžné zkušenosti, a specialisty na volné noze na odborné věci a strategické rozhodnutí.
Co bude dál?
Nevím, ale zatím dál zůstávám na volné noze. Mám velké plány se svým webem a expanzí do zahraničí. Chci si vyzkoušet digitální nomádství. Chci dále rozšiřovat přesah svých znalostí do linkbuildingu, UX, obsahového a inbound marketingu. Uvidíme, co se vydaří, protože nejdůležitější projekty s název ŠŤASTNÝ ŽIVOT a MOJE RODINA budou mít vždy prioritu.
PS: Děkuji za konzultace k tomuto článku Robertu Vlachovi.
Tento článek je inspirovaný mou přednáškou na plzeňském Barcampu 2015:
Slidy:
Video:
Miloš Lácha
Pavle, skvěle napsáno, jako téměř všechny tvé články. Díky za doporučení některých aplikací, které jsem neznal, i když například na „úkoly“ používám Wunderlist. Pracovat ve firmě je pro někoho lepší, jistota pravidelné výplaty je jistě jeden z důvodů, proč tam zůstávat. Ale to, že můžeme pracovat kdy chceme a stejně tak si udělat volno, když ostatní sedí v kanclu, je jedna z výhod, proč být na volné noze. Vidím, že jsi také ročník 1977 jako já a názory a priority máš podobné, proto se budu těšit za rok na další report po 3 letech 🙂
Pavel Ungr
Nevím jestli zvládnu takhle pravidelně, tenhle článek měl taky vyjít cca před rokem:-)
Jan Pavlik
Super clanok, Mightytext nie je potrebny pri iPhone, sms a imessages chodia automaticky do Macbooku a ide na ne odpisovat, dokonca aj dvihat telefonaty, ktore zvonia na iPhone 🙂
Pavel Ungr
Super, dobrý postřeh – doplním do článku. Jako uživatele Windows/Android mě to nedocvaklo:-)
Karel Borovička
Super Pavle,
sám vím, jak je přechod na volnou nohu těžký. K doporučením bych přidal:
– Do platebních dohod si dejte nejpozdější datum platby za svou práci; typicky když se vyrábí nový web / dělá redesign a mám „ručit“ za onpage SEO, tak mám „hotovo“ až se spuštěním webu, to ale závisí na webdeveloperovi.
– Bez zaplacené zálohy nezačínejte pracovat.
A to mailování souhrnů telefonátů / dohod je velmi rozumné. Já to dělám většinou k financím a to si nechám potvrdit.
Pavel Ungr
Dobré připomínky Karle! Díky moc, zejména s těmi platbami dobré, to asi začnu taky dělat:-)
Daniel Nytra
Super sepsáno!
Lela
Super prehledny clanek. Jen mi tu chybi, jak prichazeji novi klienti nebo jak je nachazite. Pro zacinajici volnonohare je toto otazka zivota a smrti. Plus ctu jak jsou IT experti super uspesni, ale co ten zbytek-a holky?
Pavel Ungr
To je zajímavá, ale hodně široká otázka, zkusím to rozebrat v nějakém pokračování.
Adrián
Na článok čo sa týka získavania klientov pre začiatočníkov by som sa taktiež veľmi tešil, najmä od Vás pán Ungr 🙂
Hanka Šormová
Ahoj Lelo,
snad se Pavelneurazí, když odpovím svým článkem. Jsem volnonožec cca rok a s tím, co píšeš jsem se potýkala asi 3 měsíce, než jsem si našla svůj způsob, jak získávat zakázky. Navíc preferuji jen externí, abych mohla pořád jako nomádka cestovat. Tady je: http://nanomadskestezce.cz/jak-ziskavat-praci-na-dalku/
Berka BerkaUX
Díky moc za nástroje, je to zajímavá inspirace. Trochu mě překvapilo, že jsi nedal žádné doporučení směrem ke spolupracovníkům. Vše šlo hladce?
Pavel Ungr
Naopak, je to bolístka. Ale nebylo už v článku místo, zkusím rozebrat v pokračováním.
starej vlk
Díky za podnětný článek, freelancing mám jako „záložní“ variantu do budoucna… 😉
ad Mentoring: K p. Hasalíkovi na FB jsem přihlášený teprve nedávno, delší dobu ale chodím na eshopářský Webtrh a občas se tan strhne také pěkná nadílka podnětných názorů (teď myslím přímo oblast podnikání a věci kolem)
Zbyšek Nádeník
Moc pěkně shrnuto, Pavle. Díky za to.
Napadá tě něco, co bys za ty 2 roky na volné noze udělal jinak nebo lépe?
Pavel Ungr
Spoustu konkrétních případů mě napadá. Umět dříve a lépe říkat ne, nenechat se ukecávat k nereálným termínům a mnohem více automatizovat a outsourcovat.
Franta
Umění rozpoznat, kdy už říci ne souvisí s využíváním 30% rezervy. 🙂 u nas ji většinou spolkne urgentní práce pro stálé klienty. 🙂 nejtěžší je asi ustát dobu, kdy se rozšiřuje o nového kolegu, který má za úkol ulevit od rutinní práce a zároveň neztratit svojí efektivitu. Díky za pěkný článek. Plavu v tom už 9 let a rozhodně nemam recept na pohodový život.
Martin Matějka
Pavle už jsem to psal u sebe na webu, ušel jsi kus cesty 🙂 díky za zmínku a ať se daří 😉
Robin
Díky za skvělé podněty.
Mám malou prosbu – nemáte někdo zkušenosti s jiným mobilním LTE WiFi routerem? Bohužel ten od Samsungu je již neprodejný a rád bych si něco podobně kvalitního zakoupil. Díky moc.
Jarek Jesenský
Dobrý den, napište mi prosím či zavolejte, dodávám LTE WiFi router zdarma k mobilnímu internetu v nejrychlejší síti za dobrou cenu.
Misha
Skoda, ze sis to mentorovani o agenturach neodpustil. Trochu jsi to tim zprznil. 1) Na zaklade zkusenosti z jedne agentury nemuzes vseobecne soudit vsechny. Ja vim, svadi to, ale to je presne ten nedostatek profesionalniho a objektivniho usudku. 2) Pokud si to ja vybavuji dobre, tvuj odchod a znacna doba pusobeni v agenture nebyla laskyplna a se svymi kolegy jsi mel vztahy nijake.
RO
Podle mě je postřeh k online agenturám velice trefný. (v jedné jsem pracoval a s cca pěti jsem v posledních pěti letech spolupracoval)
Ze všech ti nejlepší lidi odcházeli, v tom lepším případě po tom, kdy stihli předat část know how juniorům.
Radim Hasalík
Vynikající článek. Znovu jsem si aktivoval některé aplikace, které jsi ve článku zmínil a zaplatil si Boomerang.
K užitečným nástrojům bych za sebe rád doporučil SaneBox.com. Automaticky třídí e-maily do složek Doručená pošta, SaneLater (co počká) a SaneNews (newslettery). Mívám hodně doručené pošty a tento nástroj to inteligentně zpřehledňuje.
Co se naší skupiny na Facebooku týče, tak kvalitu příspěvků přímo ovlivňují jednotliví členové. Sám se snažím skupinu rozvíjet a kvalitu ovlivňovat, ale ne vždy se daří. Třeba tomu pomůže chystaný nový web. Zkusím téma také nadhodit v Ambasadorech, což je naše speciální skupina. Když to nepomůže, vyvolám diskusi přímo se členy velké skupiny.
René Kostka
„… Umím říkat, že mám čas až za 2 – 3 měsíce.“
Jak říct klientovi, že mám čas až za 2 měsíce, aniž by on v tu ránu nezačal shánět jiného dodavatele?
Pavel Ungr
To je nutné riziko. Buď chce vás a počká si nebo mu slíbíte něco co nemůžete splnit nebo se dostanete do vážných problémů s jinými klienty. Jediné řešení je to outsourcovat.
Martin Matějka
René – dělám to podobně, holt je mnohdy pro klienta výhodnější, když se dohodne s někým jiným, než s vámi. Třeba před dvěma týdny se mě pán ptal, zda bych si sám sebe vybral (měl jsem čas v půlce března). Řekl jsem mu, že ne, protože je to prostě dlouho. Jako konzultant v téhle situaci můžete alespoň pomoci tím, že doporučíte opravdu schopného kolegu, aby klient nesedl na lep nějakému SEO kouzelníkovi 🙂
René Kostka
Takže vlastně jde jen o to „umění říct“ klientovi, že teď zrovna na něj nemám čas. A s tím já problém nemám 🙂
Většinou to dopadá tak, jak píše Martin níže – vyjádřím svou hlubokou lítost nad nedostatkem času a doporučím někoho jiného.
S outsourcingem mám prozatím nevalné zkušenosti, je tam celkem dost úskalí (musí být absolutní spoleh, co největší samostatnost, co nejnižší časová režije z mé strany). Holt, ještě jsem nenašel „toho pravého“ outsourcera 🙂
Radim Hasalík
Správně by měl člověk postupně zdražovat a odrazovat zákazníky cenou. Pokud jsem dlouhodobě vytížený = zdražit. Zákazníky neodmítat, ale regulovat cenou. Chcete to teď hned? Budu muset posunout pár projektů a bude to za XY Kč (v ceně zohledním aktuální vytížení).
René Kostka
Jo, to se mi zdá jako celkem dobrá varianta. Akorát si člověk musí dát pozor, aby mu ty zakázky s „rychlostní přirážkou“ nepřerostly přes hlavu a ty „standardní“ pak kvůli tomu netrpěly. (Asi nechceme ztratit dlouhodobého klienta kvůli nějakým „rychlovkám“, i když velmi lukrativním.)
Radim Hasalík
Zatím mi tohle funguje.
Martin A.
Subjektivne nesouhlasim s vice vecmi
(napr. ze by se na maily muselo odpovidat takto rychle nebo ze nestaci zamitnout hovor nebo ze Google ma byt jednu dobrou aplikaci, …)
ale tohle snad nesedi celkem objektivne:
Kdykoliv se na to můžu vykašlat a nechat se znovu zaměstnat. Neudělám to, ale můžu. A ten pocit, že můžu, je úžasný.
– Myslim si, ze zamestnanec muze ukoncit pracovni pomer snadneji a rychleji nez seriozni podnikatel seriozne ukoncit podnikani.
Pavel Ungr
Martine, neříkám, že se to MUSÍ, jen že já to tak dělám a považuju to za správné. Jak jsem psal na začátku, tohle není obecně platné. Pro mé potřeby coby SEO kozultanta jsou Google Apps to nejlepší co znám. Odpovídat rychle na poptávky je normálníé obchodní standard. Možná to někomu nepřijde důležité, mě ano.
Zaměstnanec má výpovědní lhůtu zpravidla 2 – 3 měsíce, já když se dnes rozhodnu, tak mohu od pondělí nastoupit v jiném zaměstnání.
Tomáš Kouba
Pěkné 🙂 Většinu nástrojů co ty, používám taky. Bohužel nanapíšu, jak se dařilo na volné noze, protože podnikám od 18. Ale letos to nebylo zcela ideální.
Pár projektových rádoby-rad:
http://www.netmagnet.cz/blog/rok-2015-spatny-projekt-a-zabrzdeny-start-up/
Vašek Petřík
Zajímavý článek. Ovšem název článku bohužel úplně neodpovídá obsahu.
Sám bych například ocenil o něco více toho, co Vám to dalo, ale i to, co Vám to vzalo. O tom, co Vám to vzalo jste se bohužel moc nezmínil.
Děkuji za případné doplnění či další článek.
Jinak článek povedený.
Pavel Ungr
Máte pravdu, zkusím to příště napravit.
Milan Merglevský
Díky především za SEO logger, má to opravdu úroveň.
Tomáš Ševčík
Většina článků tohoto typu (X let na volné noze) mi přijde až na pár výjimek „na stejné brdo“, ale tento se opravdu povedl, díky hlavně za ten výpis nástrojů! Jen se mi zdá, že se víc rozepisuješ o tipech a radách pro ostatní/potenciální freelancery, než že bys zhodnocoval své první dva roky. Což není vůbec na škodu, jen je to podle mě dle titulku trochu zavádějící. 🙂
Za pár měsíců budu mít 5 let volnožoství, tak snad taky něco připravím. 🙂
Jinak díky za veškerou spolupráci a ať Ti další roky šlapou ještě lépe!
Miroslav Pecka
Ad nástroje:
– Pro screenshoty a jejich úpravy používám http://www.screenpresso.com a jsem nadmíru spokojen i s free verzí (a to už jsem těch nástrojů taky pár vyzkoušel
– Díky za tip na MailBird – vypadá to, že předčí (hl. těmi integracemi) eMClient, kterého používám teď
Kamil Staš
Moc pěkný report. Loni jsem měl možnost vidět. Z toho mála co jsem viděl jsem byl rád, že nejsem v pozici majitele webu, kterému se o toto stará agentura. Sice jsem viděl jen málo a mým pohledem. Ale …
Dana Nováková
Díky za pěkný a souhrnný článek, a zajímavé tipy na nástroje. Mě zatím stačí na správu mých několika emailových stránek a kalendáře/úkolů Thunderbird. I když některé tipy mne velmi zaujaly.
A jako navigaci preferuju Mapfactor Navigator, je zdarma a offline :-). Ale to je věc názoru.
Nejsem čistě SEařka, ale spíš „digital marketer“, protože toho mám na starosti mnohem víc, což je někdy příjemné kvůli rozmanitosti, někdy méně, protože těžko se dá vše stíhat opravdu do hloubky a já ráda dělám věci kvalitně. Nejsem sice freelancer jako vy, ale protože pracuji na DPČ (z důvodu malých dětí), mám s vámi společné to, že i já mohu pracovat kdy si určím a kde si určím. Někdy je to výhodou (prázdniny atd.), někdy je to pochopitelně nevýhoda (dohánění po večerech, o víkendu atd.). Nedovedu si ale představit, že bych někde seděla 8 hodin denně/5 dní v týdnu. Při mých ostatních povinnostech a nemocnosti dětí je možnost pracovat z domova nutností. Ještě že jsou v dnešní době obory, díky kterým je to možné :-). Dobrá organizace času, spolehlivost a vysoká kvalita je ale nutností. 🙂 Přeji mnoho úspěchů do budoucna.
Jak je na volné noze po 4 letech? – Free.Lance
[…] prosinci jsem slavil 4 roky na volné noze. Před 2 lety jsem napsal docela populární článek o tom, proč jsem odešel, co mě k tomu vedlo a co mi během prvního roku pomáhalo. Nyní bych […]